کلاس آموزشی ارتباط کلامی ، انتقاد موثر
چهارمین کارگاه آموزشی با موضوع ارتباط کلامی ، انتقاد موثر در تاریخ98/11/12در سالن آموزش درمانگاه تخصصی داخلی هدی با حضور مددجویان دیالیز و همراهان و برخی اعضای سرای محله کرمان و سایر شرکتکنندگان برگزار شد.
خلاصه مطالب
این کلاس به دلیل ضرورت برقراری روابط میان فردی و تعامل با دیگران و اینکه تاثیر زیادی در حال خوب ما دارد برگزار گردید در این کلاس خطاهای کلامی و مانع ساز ارتباط مشخص شدند که به ترتیب زیر می باشد:
-1 خطای استفاده از قیدهای عمومی ساز: مانند هر وقت، همیشه را پیدا کرده و از مکالماتمان حذف کنیم
(مانند تو همیشه سر کار دیر میرسی).
-2 خطای قاعده تراشی :
برای اثبات نظرمان قاعده تراشی کرده در حالی که باید( بهجای قاعدهتراشی نیازهای مان را بیان کنیم).
-3 خطای پل زدن به گذشته:
در این خطا ما اتفاقات گذشته را برای اثبات نظرمان بیان میکنیم و به اتفاقات مشابه که در گذشته رخ داده است پل می زنیم.
-4 خطای برچسب زنی:
خطایی که در مکالمات و بیان انتقاداتمان دچار می شویم و چنان در فضای هیجانی قرار می گیریم که متوجه انتخاب واژه ها نیستیم. و اینکه تعبیر و تفسیری را به اتفاقات افتاده اضافه می کنیم.
-5 خطای همه یا هیچ:
برای مثال اگر امسال تولدم را فراموش کرد مشخص است که هیچ ارزشی برایش ندارم (ذکر قید و شرط).
-6 خطای فیلتر کردن یا گزینشی
گوش دادن:
در این خطا فقط آن قسمت از حرفهای طرف مقابل را که دلمان میخواهد می شنویم.
ذکر مهارتهای زندگی اعم از خود آگاهی ، همدلی، مدیریت هیجان، تفکر انتقادی ، حل مسئله ، روابط بین فردی ، تصمیم گیری ، ارتباط موثر، تفکر خلاق و مدیریت استرس.
ذکر مهارت و تکنیک های نه گفتن که شامل سه مرحله می باشد:
-1 نه را چکشی و سریع نگوئیم و ذکر یک نکته مثبت که حس ارزش را به طرف مقابل انتقال دهد را فراموش نکنیم.
-2 ذکر یک دلیل و پا فشاری بر همان دلیل.
-3 اگر ارتباطمان برایمان اهمیت زیادی دارد ، یک جایگزین انتخاب کنیم